Chihiro Szellemországban
(Sen to Chihiro no kamikakushi - Spirited Away)
Színes, szinkronizált japán animációs fantasy kalandfilm, 2001 124 perc
Rendezte: Hayao Miyazaki
Best Hollywood
VHS-premier: 2003. 05. 21. Megvásárolható: 2003. 08. 12.
A 2002-es Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díjas műve! Chihiro szüleivel vidékre költözik. Új házuk egy erdő mellett van, és a fák között a kislány apja felfedez egy alagutat, amelyet családjával együtt fel akar deríteni. A másik oldalon különös dolgokat látnak, mintha egy használaton kívüli vidámparkba csöppentek volna. Míg a szülők némi ingyenkaja reményében elindulnak az egyik kioszk felé, Chihiro a környéken kószál, és csak alkonyatkor tér vissza. Döbbenten tapasztalja, hogy apja és anyja disznóvá változott, majd napszálltakor megjelennek a szellemek és kísértetek. Még mielőtt pánikba esne, Chihiro találkozik egy Haku nevű fiúval, aki elmondja neki, hogy van kiút ebből a világból és meg tudja menteni a szüleit is. Ám ehhez követnie kell a szellemeket és a különféle teremtményeket egy óriási fürdőházba, amit Yubaba, a gonosz, öreg varázslónő vezet. Itt a kislánynak munkát kell találnia, vagy azt kockáztatja, hogy ő maga is disznóvá változik...
INFÓ
A Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon 2002-ben Arany Medve-díjat kapott, s ezzel ez az első animációs film, amely e tekintélyes elismerésben részesült. (Magyarországon először a Titanic Filmfesztiválon, 2002 őszén láthatta a közönség.) Hayao Miyazaki az 1998-ban készült nagysikerű Mononoke Hime (Mononoke hercegnő) című animációs filmjének kimerítő munkálatai után bejelentette, hogy visszavonul a filmkészítéstől. Ez az ígéretét azonban csak addig tartotta be, amíg nem találkozott egy barátja tízéves kislányával. A gyerek adta az ötletet Chihiro, a kis hősnő alakjának életre keltéséhez. A film célközönségét a tizenéves lányok jelentették, de a mozi kellőképpen univerzálisnak bizonyult ahhoz, hogy nemcsak minden idők legnagyobb bevételét hozó filmjévé váljon Japánban - 230 millió dollárt hozott, s megelőzte ezzel a Titanic eredményét -, de abban is rekordot döntött, hogy ezt nagyon rövid idő alatt érte el. A film nemcsak a közönségnek tetszett, de komoly kritikai elismerést is kapott, például Berlinben is.
A Ghibli stúdió animációs filmje a legkiválóbb technikával készült. Mind a háttérnek, mind a karaktereknek nagyszerű a kidolgozása, a szereplők között az emberek mellett megtalálhatók a szellemek, a különféle jelenések, a beszélő állatok, és a képzelt keveréklények. Mindezek körülveszik Chihirót, a tízéves kislányt, aki szüleivel vidékre költözött. Az új házuk melletti erdőben egy alagutat találnak, és a papa ösztönzésére úgy döntenek, elindulnak felfedezni a föld alatti járatot.
Chihiro nagyon fél a sötétben, szorosan fogja az anyja kezét - akire nagyon hasonlít, s ez is bizonyíték arra, hogy a film készítői gondosan ügyeltek még az apró részletekre is -, ám végül minden baj nélkül elérik az alagút túlsó végét. Odakint a magas fűtengerben roncsokat találnak, amik a kislány apja szerint egy lepusztult vidámpark maradványai lehetnek. Amikor az egyik bódé felől ételszagot hoz a szél, a szülők úgy döntenek, meghívják magukat egy ingyen ebédre, közben Chihiro felfedezőútra indul. Alkonyatkor tér vissza, és rémülten látja, hogy apja és anyja disznóvá változott, és csámcsogva falatoznak a sárban. A kislány ijedtségét csak fokozza, hogy a hazafelé vezető utat egy hatalmas, mély tó zárja el. Amint leszáll az éj, mindenütt kísértetek tűnnek fel, és Chihiro már éppen pánikba esne, amikor találkozik egy Haku nevű fiúval, aki elmondja neki, hogy van kiút ebből a világból és meg tudja menteni a szüleit is.
Ám ehhez követnie kell a szellemeket és a különféle teremtményeket egy óriási fürdőházba, amit Yubaba, a gonosz, öreg varázslónő vezet. Itt a kislánynak munkát kell találnia, vagy azt kockáztatja, hogy ő maga is disznóvá változik. Haku javaslatára elmegy Kamajihoz, a pókszerű karokkal megáldott öregember fűti a fürdőház kazánját, Chihiro munkát kér tőle. Kamaji Yubabához küldi, az óriás fejű boszorkány alkalmazza, és új nevet ad neki. Ebben a világban senki sem viselheti a saját nevét, Yubababa átkereszteli a kislányt Senre - a szó ezret jelent, Chihiro neve első betűjének alternatív kiejtéséből származik, ez csak egy példa a filmbeli szójátékokra és a kettős jelentésekre, amikben bővelkedik a mozi. Az új munkaerő beavatása látványos jelentben történik, amikor is a kislány kénytelen szembesülni minden fürdőház-alkalmazott rémálmával: Okutaresamával, a folyóistennel, akit orrfacsaró bűzt árasztó iszap borít. Sen/Chihiro nemcsak megfürdeti az istent, hanem megszabadítja az évek alatt beledobált bicikliktől, hűtőszekrényektől és olajoshordóktól is.
E film az alapvető emberi értékeket ünnepli, melyeket az átlagember figyelembe sem vesz, mert annyira nyilvánvalóak. Pontosan ezért fenyegeti őket az a veszély, hogy eltekintünk tőlük, s erre hívja fel Miyazaki a nézők figyelmét, és arra, hogy akik kigúnyolják a külvilágot, azok önmagukban találhatják meg a megoldást a problémáikra. Hayao Miyazaki az egyik legelismertebb animációsfilm-rendező Japánban, munkái nagymértékben különböznek a többi rendező alkotásaitól. Magyarországon eddig A szél harcosai és A vadon hercegnõje című filmjeit mutatták be.
Képek!
|